Älmhults kommunfullmäktige, 25 november 2024

Primära flikar

För att se videon behöver Cookies godkännas.
Godkänn cookies

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Christoffer Mowide

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Christina Utterström, Ekonomichef

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Pontus Haglund (M)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Pontus Haglund (M)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Pontus Haglund (M)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Michael Öberg (MP)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Michael Öberg (MP)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Michael Öberg (MP)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Predrag Jankovic (V)

Talare

Thomas Johansson (S)

Talare

Predrag Jankovic (V)

Talare

Thomas Johansson (S)

Talare

Predrag Jankovic (V)

Talare

Thomas Johansson (S)

Talare

Michael Öberg (MP)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Michael Öberg (MP)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Michael Öberg (MP)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Stefan Jönsson (S)

Talare

Anton Härder (S)

Talare

Gun-Britt Cedergren (KD)

Talare

Michael Öberg (MP)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Gull-Britt Tranvik (SD)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Gun-Britt Cedergren (KD)

Talare

Stefan Jönsson (S)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Anton Härder (S)

Talare

Thomas Harrysson (C)

Talare

Thomas Johansson (S)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Thomas Johansson (S)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Jessica Wihlborg (C)

Talare

Predrag Jankovic (V)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Predrag Jankovic (V)

Talare

Stefan Jönsson (S)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Stefan Jönsson (S)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Lars Ingvert (S)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Carl Gustaf Hansson (SD)

Talare

Eva Ballovarre (S)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Tomas Simonsson (M)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Gusten Mårtensson (C)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Bengt Adolfsson (M)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Jakob Willborg (M)

Talare

Marie Olofsson (C)

Talare

Christoffer Mowide

Talare

Marie Olofsson (C)

Mötets öppnande

1. Upprop

2. Val av justerare

3. Fastställande av dagordning

4. Kalendarium

5. Kapitaltillskott för Södra Smålands Avfall och Miljö AB

Förslag till beslut

1. Kommunfullmäktige bemyndigar Kommunstyrelsen att tillskjuta 3 327 tkr i kapital till SSAM AB via antingen aktieägartillskott eller nyemission. Den del som är aktieägartillskott ska belasta Finansen som kostnad år 2024.
2. Kommunfullmäktige bemyndigar Kommunstyrelsen att utse stämmoombud till kontrollstämma 2 med fullmakt att godkänna kontrollbalansräkning 2 samt att godkänna förslag till nyemission.

Sammanfattning av ärendet

Under år 2023 gick alla kommuners renhållningskollektiv med förlust, totalt minus 14 129 tkr för taxekollektivet. Den kommersiella delen hade ett positivt resultat på 8 221 tkr och resultatet efter finansiella poster uppgår därmed till minus 5 908 tkr. Resultatet efter skatt på minus 5 337 tkr initierade en kontrollbalansräkning då bolagets egna kapital var mindre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Vid ägarsamråd 2024-09-24 kom ägarkommunerna överens om att tillföra ett sammanlagt kapital om 15 499 tkr till SSAM AB.

6. Svar på motion att Främja socialt företagade i Älmhults kommun från Michael Öberg (MP)

Förslag till beslut

KF föreslås anse att punkt 1 i motionen är besvarad och att punkt 2 bifalls.

Sammanfattning av ärendet

Michael Öberg (MP) lämnade 2024-01-19 in en motion om att främja socialt företagande i Älmhults kommun. I motionen föreslås följande: ”1. Att det tas fram uppdaterad policy/riktlinjer för socialt entreprenörskap i kommunen. 2. Att aktivt främja och stödja intressenter för att socialt företagande kan starta och utvecklas i Älmhults kommun.” Kommunfullmäktige beslutade 2024-01-29 § 16 att remittera motionen till kommunstyrelsen för beredning. Motionen har beretts av kommunledningsförvaltningen tillsammans med socialförvaltningen. 

7. Svar på motion om Demokrati och insyn för mindre partier från Predrag Jankovic (V) och Michael Öberg (MP)

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige föreslås att avslå motionen.

Sammanfattning av ärendet

Motionen refererar till kommunallagen 4 kap. 28 §, Närvarorätt:

”28 § Fullmäktige får besluta att en förtroendevald som inte är ledamot eller ersättare i en viss nämnd ska få närvara vid nämndens sammanträden och delta i överläggningar men inte i besluten. Beslutet får även innefatta att den förtroendevalde ska ha rätt att få sin mening antecknad i protokollet.”

Relevant är även kommunallagen 6 kap. 25 §, Offentlighet och närvarorätt vid nämndsammanträden:

”25 § En nämnds sammanträden ska hållas inom stängda dörrar. Nämnden får dock besluta att dess sammanträden ska vara offentliga, om fullmäktige har medgett det. Om fullmäktige har medgett det, får nämnden besluta att den eller de som har väckt ett ärende genom medborgarförslag får närvara när nämnden behandlar ärendet och delta i överläggningar men inte i besluten. En nämnds sammanträden ska dock alltid hållas inom stängda dörrar i ärenden som antingen avser myndighetsutövning, eller i vilka det förekommer uppgifter som omfattas av sekretess hos nämnden.”

Enligt kommunallagen får kommunfullmäktige besluta att nämndernas sammanträden ska vara offentliga samt att förtroendevalda som inte är ledamot eller ersättare i nämnden ska får närvara vid nämndens sammanträden. Huruvida mötesdeltagare skall få arvode för närvaro vid sammanträdena regleras i styrdokumentet riktlinje för ekonomisk ersättning till förtroendevalda. Det är även kommunfullmäktige som beslutar ifall det ska ske justeringar i riktlinjen för ekonomiska ersättningar till förtroendevalda.

Nämnderna och kommunstyrelsens sammanträden är idag inte offentliga. Kommunens riktlinje för ekonomiska ersättningar till förtroendevalda antogs 2022-05-30 § 104 baserat på förslag från parlamentariska beredningen för översyn av politisk organisation. I riktlinjen beslutades att ersättare i nämnd eller styrelse kan delta arvoderat på ett möte 4 gånger per år.

Kommunens ärendeberedningsprocess och underlag skall vara tillräckliga för att ge kommunfullmäktiges förtroendevalda komplett information för att fatta beslut i samtliga ärenden. Samtliga förtroendevalda i kommunfullmäktige har idag tillgång till underlag inför alla beslut i kommunfullmäktige. Flertalet nämnder har även beslutat att deras underlag finns tillgängliga i Netpublicator till samtliga förtroendevalda i kommunfullmäktige.

Motionens förslag innebär högre arvodesutgifter för nämnder och kommunstyrelsen, vilket kräver att en större budget avsätts för arvodesutbetalning till observatörer på nämnds- och kommunstyrelsesammanträden. Förslaget innebär också att samtliga nämnder måste besluta att öppna sina sammanträden för allmänheten.

Motivationen är att 

  • det i dagsläget saknas utrymme i budget för arvode och förlorad arbetsinkomst till förtroendevalda som observatör på nämnds- och styrelsesammanträden,
  • kommunfullmäktige enligt förslag från parlamentariska beredningen för översyn av politisk organisation år 2022 fastställde nya arvodesregler för förtroendevalda där arvodesersättning för deltagande på sammanträden reglerades,
  • nuvarande ordning är framtaget och bestämt i en demokratisk process, 
  • förtroendevalda i kommunfullmäktige idag har tillgång till kompletta underlag inför beslut i fullmäktige samt till majoriteten av nämndernas underlag, föreslås motionen avslås. 

8. Partistöd 2025

Förslag till beslut

1. Kommunfullmäktige beslutar om utbetalning av följande belopp som partistöd (exklusive utbildningsstöd) för 2025: Socialdemokraterna 301 400 kr, Moderaterna 190 200 kr,  Centerpartiet 134 600 kr, Sverigedemokraterna 79 000 kr, Kristdemokraterna 60 500 kr, Vänsterpartiet 60 500 kr, Miljöpartiet de gröna 41 900 kr.

2. Kommunstyrelsen får i uppdrag att verkställa utbetalning av partistöd i januari 2025.

3. Utbildningsstöd reserveras med följande belopp för 2025: Socialdemokraterna 49 380 kr, Moderaterna 29 628 kr, Centerpartiet 19 752 kr, Sverigedemokraterna 9876 kr, Kristdemokraterna 6584 kr, Vänsterpartiet 6584 kr, Miljöpartiet de gröna 3292 kr

Sammanfattning av ärendet

Kommunfullmäktige antog 2018-05-28, § 159 reglemente för kommunalt partistöd. Partistödet, som ska användas till att stärka de politiska partiernas ställning i den kommunala demokratin, ska betalas ut årligen under januari månad. Fullmäktige ska minst en gång per år fatta beslut om utbetalning av partistöd. Som underlag för beslutet ska fullmäktige ha en granskad redovisning från partiet samt uträkning av respektive partis stöd föregående år. Redovisningen ska avse perioden 1 jan – 31 dec och ges in till fullmäktige senast sex månader efter räkenskapsårets utgång.

Redovisningen för 2023 är därför den som ligger till grund för beslut om utbetalning för 2025, och skulle redovisas senast 30 juni 2024. Partistödet delas in i grundstöd, mandatstöd och utbildningsstöd. Stödets storlek utgår ifrån ett grundbelopp som årligen uppräknas med inkomstbasbeloppet. Grundstödet är efter indexuppräkning 23 409 kronor. Varje parti erhåller lika stort grundstöd.

Mandatstödet är 18 532 kronor per mandat i kommunfullmäktige. Utbildningsstödet är 3292 kronor per mandat i kommunfullmäktige, men betalas inte ut i tillsammans med övrigt partistöd. Det totalt utbetalda partistödet per parti ska avrundas till närmast jämna hundratal kronor och obesatta mandat beaktas inte vid fördelningen av partistöd i enlighet med reglementet för partistöd § 4.

9. Revidering av järnvägsnätsbeskrivningen

Förslag till beslut

Taxa för trafikering på Älmhults kommuns spåranläggning beslutas enligt förslag i tjänsteskrivelsen daterad 2024-10-24. Taxan förs in i uppdaterad järnvägsnätsbeskrivning.

Sammanfattning av ärendet

Älmhults kommun är infrastrukturförvaltare för sidospår samt spåranläggning på Älmhults terminal AB:s område. Gällande regelverk kräver att infrastrukturförvaltaren upprättar ett säkerhetsstyrningssystem varav järnvägsnätsbeskrivning är en del. Järnvägsnätsbeskrivningen beskriver förutsättningarna för tågoperatörer att trafikera anläggningen. Järnvägsnätsbeskrivningen beslutas av infrastrukturförvaltaren och godkänns av Transportstyrelsen. Älmhults kommun tar idag inte ut någon avgift från tågoperatörerna för att trafikera kommunens sidospår.

Transportstyrelsen rekommenderar att eventuella avgifter för trafikering av spår framgår ur järnvägsnätsbeskrivningen utifrån säkerställande av konkurrensneutralitet. För att kunna finansiera kostnader som uppkommer för drift och skötsel av järnvägsspåren behöver en avgift tas ut för trafikeringen. Av denna anledning uppdateras järnvägsnätsbeskrivningen för de spår Älmhults kommun äger genom att inkludera ett avsnitt för gällande taxor för trafikering.

Förslaget till taxa innebär att en avgift tas ut per vagn som hanteras från Trafikverkets anläggning ner till Älmhults terminal AB:s område. Föreslagen taxa för trafikeringen av anläggningen ger självkostnadstäckning för Älmhults kommun för drift och skötsel av anläggningen. Konkret innebär detta att tidigare skrivning med lydelsen att ingen avgift tas ut under paragraf 7 i järnvägsnätsbeskrivningen utgår och ersätts av ny skrivning under paragraf 7 punkterna 7.1 samt 7.2 där av kommunfullmäktige fastslagna taxor framgår gentemot tågoperatörerna.

Detta innebär att taxan måste beslutas av kommunfullmäktige. Viktigt i sammanhanget är att kommunfullmäktige inte beslutar om ny järnvägsnätsbeskrivning i sin helhet utan enbart om själva taxan för trafikering.

Kommunledningsförvaltningen föreslår följande taxor för anläggningen:

För trafikering på sidospåret, per vagn som växlas in från Trafikverkets spåranläggning: 50 SEK
För uppställning på sidospåret, per vagn och påbörjat dygn: 500 SEK
För trafikering och uppställning på terminalområdet tas ingen avgift ut.

Taxan gäller från och med 2024-12-31 fram till nytt beslut om taxa fattas av kommunfullmäktige.

Paus

10.1 Fastställande av budget 2025 med plan 2026-2027 - Inledning

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige föreslås anta Socialdemokraternas och Centerpartiets förslag till Budget 2025 med plan 2026 och 2027 i sin helhet inkluderande;

a) bilaga 1 Samhällsbyggnadsplan för år 2025–2036 med underliggande planer,
b) bilaga 2 nämndernas taxor och avgifter år 2024,
c) bilaga 3 om resultatmål och indikatorer år 2024,
d) att fastställa att låneramen för år 2025 uppgår till 1 910 miljoner kronor.
e) att fastställa skattesatsen till 21,86 kronor för år 2025.

Sammanfattning av ärendet

Föreligger Socialdemokraternas och Centerpartiets förslag till Budget 2025 med plan 2026-2027.

Av kommunallagen framgår att förslag till budget ska upprättas av kommunstyrelsen före oktober månads utgång. Förslag till budget för revisorernas verksamhet ska upprättas av kommunfullmäktiges presidium senast vid samma tidpunkt. Budgeten fastställs av kommunfullmäktige före november månads utgång.

10.2 Fastställande av budget 2025 med plan 2026-2027 - Debatt

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige föreslås anta Socialdemokraternas och Centerpartiets förslag till Budget 2025 med plan 2026 och 2027 i sin helhet inkluderande;

a) bilaga 1 Samhällsbyggnadsplan för år 2025–2036 med underliggande planer,
b) bilaga 2 nämndernas taxor och avgifter år 2024,
c) bilaga 3 om resultatmål och indikatorer år 2024,
d) att fastställa att låneramen för år 2025 uppgår till 1 910 miljoner kronor.
e) att fastställa skattesatsen till 21,86 kronor för år 2025.

Sammanfattning av ärendet

Föreligger Socialdemokraternas och Centerpartiets förslag till Budget 2025 med plan 2026-2027.

Av kommunallagen framgår att förslag till budget ska upprättas av kommunstyrelsen före oktober månads utgång. Förslag till budget för revisorernas verksamhet ska upprättas av kommunfullmäktiges presidium senast vid samma tidpunkt. Budgeten fastställs av kommunfullmäktige före november månads utgång.

Paus

10.2 Fastställande av budget 2025 med plan 2026-2027 - Debatt

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige föreslås anta Socialdemokraternas och Centerpartiets förslag till Budget 2025 med plan 2026 och 2027 i sin helhet inkluderande;

a) bilaga 1 Samhällsbyggnadsplan för år 2025–2036 med underliggande planer,
b) bilaga 2 nämndernas taxor och avgifter år 2024,
c) bilaga 3 om resultatmål och indikatorer år 2024,
d) att fastställa att låneramen för år 2025 uppgår till 1 910 miljoner kronor.
e) att fastställa skattesatsen till 21,86 kronor för år 2025.

Sammanfattning av ärendet

Föreligger Socialdemokraternas och Centerpartiets förslag till Budget 2025 med plan 2026-2027.

Av kommunallagen framgår att förslag till budget ska upprättas av kommunstyrelsen före oktober månads utgång. Förslag till budget för revisorernas verksamhet ska upprättas av kommunfullmäktiges presidium senast vid samma tidpunkt. Budgeten fastställs av kommunfullmäktige före november månads utgång.

10.3 Fastställande av budget 2025 med plan 2026-2027 - Votering

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige föreslås anta Socialdemokraternas och Centerpartiets förslag till Budget 2025 med plan 2026 och 2027 i sin helhet inkluderande;

a) bilaga 1 Samhällsbyggnadsplan för år 2025–2036 med underliggande planer,
b) bilaga 2 nämndernas taxor och avgifter år 2024,
c) bilaga 3 om resultatmål och indikatorer år 2024,
d) att fastställa att låneramen för år 2025 uppgår till 1 910 miljoner kronor.
e) att fastställa skattesatsen till 21,86 kronor för år 2025.

Sammanfattning av ärendet

Föreligger Socialdemokraternas och Centerpartiets förslag till Budget 2025 med plan 2026-2027.

Av kommunallagen framgår att förslag till budget ska upprättas av kommunstyrelsen före oktober månads utgång. Förslag till budget för revisorernas verksamhet ska upprättas av kommunfullmäktiges presidium senast vid samma tidpunkt. Budgeten fastställs av kommunfullmäktige före november månads utgång.

10.4 Fastställande av budget 2025 med plan 2026-2027 - Beslut

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige föreslås anta Socialdemokraternas och Centerpartiets förslag till Budget 2025 med plan 2026 och 2027 i sin helhet inkluderande;

a) bilaga 1 Samhällsbyggnadsplan för år 2025–2036 med underliggande planer,
b) bilaga 2 nämndernas taxor och avgifter år 2024,
c) bilaga 3 om resultatmål och indikatorer år 2024,
d) att fastställa att låneramen för år 2025 uppgår till 1 910 miljoner kronor.
e) att fastställa skattesatsen till 21,86 kronor för år 2025.

Sammanfattning av ärendet

Föreligger Socialdemokraternas och Centerpartiets förslag till Budget 2025 med plan 2026-2027.

Av kommunallagen framgår att förslag till budget ska upprättas av kommunstyrelsen före oktober månads utgång. Förslag till budget för revisorernas verksamhet ska upprättas av kommunfullmäktiges presidium senast vid samma tidpunkt. Budgeten fastställs av kommunfullmäktige före november månads utgång.

11. Enkla frågor

Mötets avslutning

Mötesstart: 25/11 kl 18:30
Mötesplats: Medborgarhuset i Liatorp

Mötets kallelse och handlingar

Kommunfullmäktige är Älmhults kommuns högsta beslutande organ. Kommunen styrs av Socialdemokraterna och Centerpartiet.

Fullmäktige beslutar om viktiga frågo som budget, policies och kommunalskatt, med mera.

Sammanträdena är offentliga. Alla är välkomna att komma och lyssna. Fullmäktige sammanträder en gång per månad. Tider för kommande möten kan ses här.

Mötet går att se textat några dagar efteråt. En textikon kommer synas nertill i spelaren när undertextningen är klar. Klicka på den för att se mötet med undertext.

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.